söndag 13 mars 2011

Flygande Jakob

Sommaren 1980 blev jag bjuden på Flygande Jakob och bad värdinnan om receptet. Hon i sin tur hade tagit det från "Allt om mat" eller vad den tidens mattidning kunde heta. Jag har gjort Flygande Jakob ett antal gånger och skriver ner ursprungsrecept med mina kommentarer.

Flygande Jakob för 8 personer

4 grillande kycklingar (jag har köpt "salladskyckling" i Guldfågelns fabriksbutik och använt ibland)
3 - 4 dl grädde (jag använder mer än ursprungsreceptet)
chilisås 1 flaska (Heinz)
1 - 2 paket bacon - knaperstekt i småbitar innan användning
1 dl jordnötter (läggs på efter 20 min i ugn)
italiensk salladskrydda
bananer

Så här gör jag: Lägg urbenad kyckling i småbitar i en ugnssäker form. Strö italiensk salladskrydda på (jag använder mycket). Rör ihop grädde och chilisås och häll över kycklingbitarna. Sätt in i ugn 175 - 200 grader. Efter 20 minuter lägg på halverade bananer, delade längs längden och jordnötter. Efter ytterligare 10 minuter eller när det återstår 5 minuter; lägg på den knaperstekta baconen. Jag har nog inte gjort så, utan bacon på från början liksom bananerna och jordnötterna. Dessutom brukar jag ha dubbelt av "såsen" d v s om jag gör på två kycklingar så använder jag likamycket grädde och chili som för 8 personer.

Till detta serveras kokt jasminris och fräsch sallad med olika blad, gurka, tomater som grund. Nu blev jag ordentligt hungrig! Men det får bli en banan innan träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar